Tudom, nem kapcsolódik közvetlenül a térhez, ám mivel igen közel történt (alig 250 méternyire), úgy gondolom, hogy a téren lakók és a környékről figyelők számára is érdekes lehet a történet. A sztorit magát egyébként már többen megírták, én magam öt éve a Zuglói Lapokban olvastam először, de az Indóház Online c. magazin írása is bővelkedik információkban. Most az az apropója a téma előásásának, hogy a Katasztrófavédelem Múzeumának honlapján eldugva felfedeztem egy csomó jó minőségű fotót.
1961. augusztus 6-án egy utasszállító repülőgép zuhant le a XIV. kerületben, és becsapódott a Róna (akkor: Lumumba) utca 224. számú lakóház tetőterének hátsó sarkába (ez a ház az Erzsébet királyné útja és a Nagy Lajos király útja - pontosabban a Lapály utca - közti szakaszon van). A repülőgép valamennyi utasa és a személyzet tagjai is meghaltak, ahogy a ház udvarán bringát szerelő három fiatal fiú is (akikre a kettészakadt gép hátsó része esett rá). A házban tartózkodók közül ketten megsérültek.
Felvétel a kárelhárítás munkálatairól (forrás: Katasztrófavédelem Múzeumának digitalizált fotótára)
Aznap ötödik alkalommal emelkedett a levegőbe a MALÉV gépe a Ferihegy I-es repülőtérről. Sétarepülést hajtott végre 23 utassal továbbá négyfőnyi személyzettel a fedélzeten. Egy ilyen repülés időtartama általában 12 perc volt, Ferihegy felől a Városligetig írtak le egy nagy kört, majd visszatérve a repülőtéren leszállva ért volna véget az utazás.
Az ülőhelyek száma azonban kevesebb volt, mint az utasoké, a pilóták ugyanis további három főnek engedélyezték még a beszállást, akik - feltehetően - a pilótafülkében kucoroghattak. Mint a baleset utáni vizsgálat megállapította: minden berendezés kifogástalan műszaki állapotban volt, azonban emberi mulasztások sorozata történt - ezek egyike volt a befogadóképességen felüli személyek felengedése.
A gép hátsó része a szárnyakkal leszakadt a becsapódáskor, és a lakóház udvarára zuhant (forrás: Katasztrófavédelem Múzeumának digitalizált fotótára)
A pilóta vélhetően kunsztokat mutatott be a géppel a fedélzeten lévő hölgyeknek, ám az egyik forduló nem úgy sikerült, ahogy tervezték, a repülő a hátára fordult a levegőben, és mivel senki nem volt bekötve, mindenki kiesett az ülésekből. Ekkor a gép orra a föld felé fordult, és zuhanni kezdett. Az irányíthatatlanság egyik okozója feltehetően az volt, hogy a rögzítetlen emberi testek össze-vissza csapódtak a fülkében és az utastérben is. A gép - ahogy a kezdő bekezdésben is írtam - a lakóház udvari frontjának tetőterébe csapódott, kettészakadt, hátsó része az udvaron éppen biciklit szerelő fiatalokra zuhant.
A repülőgépkatasztrófa hatására felfüggesztették Budapest felett a sétarepüléseket, ha jól tudom a MALÉV történetében ezzel a balesettel lezárult ennek a szolgáltatásnak az időszaka. A repülés hátteréről szóló írásban az Indóház Online felidézi, hogy a gép másodpilótája a légierőtől került át polgári vonalra, és fegyelmezetlenségével, bravúroskodásával már korábban is felhívta magára a figyelmet. Főnökei feljegyezték róla, hogy ideges természetű, és korábbi vizsgáztatója visszaemlékezése szerint kifejezetten tehetségtelen volt, mi több, egy korábbi majdnem baleset miatt el is tanácsolták a repüléstől egy időre...
Helyszín a repülőgép roncsainak eltávolítása után (forrás: Katasztrófavédelem Múzeumának digitalizált fotótára)
Az Indóház Online idézett cikkének állítása szerint ma már senki nem lakik a Róna utcai házban azok közül, akik átélhették a tragédiát, a lakóközösség kicserélődött. A ház ma felújítva, jó állapotban található, szerencsére az egykori balesetre semmi nem emlékeztet.
A bejegyzés megjelenését követően Békássy Csaba hívta fel a figyelmem arra, hogy a ház udvari homlokzatán mégiscsak van egy, a repülőgép-szerencsétlenségre emlékeztető emléktábla. A három "földi áldozat" szülei készíttethették, a Wikipédián is fent van:
A ház udvari frontján lévő emléktábla (forrás: Csurla / Wikipédia)
Érdekelnek a Limanova téri történetek? Kövesd a blog Facebook-oldalát!